کم خوابی و افزایش مصرف نوشیدنیهای قندی

11 نوامبر2016- افرادیکه در طول شبهای روزهای کاری هفته معمولا پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند مقادیر بیشتری نوشیدنی قندی(SSBs) می‌نوشند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند هنوز معلوم نیست که نوشیدنی‌های قندی موجب کاهش کیفیت خواب می‌شود یا کاهش و کمبود خواب سبب افزایش تمایل این افراد به مصرف نوشیدنیهای قندی و کافئین دار برای بیدار ماندن می‌شود.

این تیم  تحقیقاتی در پژوهش قبلی خود نشان دادند که مصرف نوشیدنیهای قندی با سندرم متابولیک که موجب افزایش  خطر چاقی و دیابت نوع 2 می‌شود، ارتباط دارد.

 محققان نظرات 18779 فرد را از تحقیق نظر سنجی بهداشت و تغذیه‌ی ملی(NHANES) تجزیه و تحلیل کردند، همه‌ی این افراد در گزارشات خود، به میزان خواب معمول و میزان مصرف نوشیدنیهای مختلف از جمله نوشیدنیهای کافئین دار و بدون کافئین را اشاره کرده بودند.

مصرف نوشیدنیهای قندی کافئین دار نظیر نوشیدنیهای قندی گازدار و نوشیدنی‌های انرژی زا توسط افرادیکه به مدت 5 ساعت یا کمتر در طول شبهای روزهای کاری هفته می‌خوابیدند، در مقایسه با افرادیکه در طول شب 7 تا 8 ساعت می‌خوابیدند، 21 درصد بیشتر بود. افرادیکه 6 ساعت به طور معمول درشب می خوابیدند، 11 درصد بیشتر از نوشیدنیهای کافئین‌دار شیرین استفاده می‌کردند اما هیچ ارتباطی بین مدت زمان خواب این افراد و مصرف آب میوه‌ها، چای یا  نوشیدنیهای  گرم مشاهده نشد.

دکتر Pratherاستادیار روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا (UCSF) می گوید: افرادیکه زمان خواب کوتاه تری در طول شب دارند، به نوشیدن نوشابه‌های قندی کافئین دار تمایل بیشتری دارند، زیرا این نوع نوشیدنیها به این افراد برای افزایش هوشیاری و رفع خواب آلودگی روزانه کمک می‌کند. با این حال روشن نیست که آیا مصرف این نوشیدنیها بر الگوی خواب افراد تأثیر می‌گذارند یا اینکه کم خوابی سبب تمایل این افراد به مصرف این نوشیدنیها می شود.

او افزود: ما تصور می کنیم ممکن است یک حلقه‌ی بازخوردی مثبت بین مصرف نوشیدنیهای قندی و کمبود خواب، موجب تقویت هر یک از این دو شود، این موضوع ترک عادت ناسالم مصرف نوشیدنیهای قندی را برای این افراد سخت ‌تر می‌کند.

 دکتر Pratherخواهان مطالعات طولانی مدت برای درک بهتر تأثیر متقابل کم خوابی و مصرف SSBها در طول زمان شد، او افزود: با توجه به رابطه‌ی دوطرفه‌ی احتمالی بین مصرف نوشیدینهای قندی و کم خوابی، افزایش مدت زمان و کیفیت خواب می‌تواند یک مداخله‌ی جدید مفید برای بهبود سلامت و رفاه افرادی باشد که مقادیر زیادی نوشابه‌های قندی مصرف می‌کنند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/sleeping-less-during-work-week-linked-to-increased-sugary-drink-consumption-94325249.html